FOTO. MApN intenționează să cumpere pontoane și platforme amfibii de transport. Ce soluții oferă GDELS
MApN a semnalat că intenționează să achiziționeze pontoane și platforme amfibii de transport, care să permită forțelor române și aliate să traverseze sau să forțeze cursurile de apă, în contextul în care războiul din Ucraina a evidențiat vulnerabilitatea podurilor fixe.
Cu ocazia expoziției militare FEINDEF 2023 de la Madrid, Umbrela Strategică a vorbit cu reprezentanții GDELS despre soluțiile propuse de către companie pentru sporirea mobilității armatei române.
Surse din industria de apărare ne-au transmis că MApN a trimis două solicitări de informații, prima vizând poduri de pontoane, iar a doua făcând referire la platforme amfibii de transport, vehicule autopropulsate ce pot fi utilizate și pe post de feriboturi pentru a transfera rapid trupe și blindate de pe un mal pe altul.
Ministerul Apărării și-a manifestat interesul pentru două soluții oferite General Dynamics European Land Systems: podurile de pontoane IRB – Improved Ribbon Bridge și platformele amfibii de transport M3.
Potrivit reprezentanților companiei, realizarea unui pod de pontoane IRB cu o lungime de 100 de metri se poate realiza în aproximativ 20 de minute, în timp ce cu platformele amfibii de transport M3 se poate efectua în 10 minute.
În 2016, la exercițiul NATO Anakonda, inginerii germani și britanici au reușit ca în doar 35 de minute să asambleze din platforme M3 un pod cu o lungime de 350 de metri, peste fluviul Vistula.
Pontoanele trebuie să fie transportate până pe malul răului, putând fi cărate de o varietate de mijloace de transport, inclusiv elicoptere, camioane. Pe de altă parte, platformele M3 sunt autopropulsate și pot atinge o viteză maximă pe șosea de 85 km/h.
Pe lângă aplicațiile în domeniul militar, sistemele de poduri mobile pot fi utilizate și în cazul intervențiilor în situații de dezastre naturale, în special în caz de inundații.
Vincent Macrander, director de vânzări pentru sisteme de poduri în cadrul GDELS, a declarat că geografia continentului european, care este traversat de numeroase râuri, îngreunează transferul echipamentului militar greu, iar conflictul din Ucraina a demonstrat vulnerabilitatea infrastructurii fixe.
„Uitaţi-vă ce s-a întâmplat în Ucraina. Primul lucru pe care l-au făcut a fost să distrugă toate podurile. Fie chiar ucrainenii, fie ruşii”, a indicat Macrander.
Reprezentantul companiei a subliniat că noile sisteme de traversare a cursurilor de apă vor permite inclusiv transferul celor mai grele vehicule din arsenalul României sau al altor țări NATO, inclusiv tancurile M1 Abrams, care au aproape 80 de tone. Oficialii români au anunțat recent că țara noastră intenționează să cumpere un număr de 54 de tancuri M1A2 SEPV3 Abrams.
„Putem transporta toate vehiculele NATO. Pentru că este o nouă filosofie a țărilor NATO: nu vă uitați doar la propria armată, ci și la ceea ce restul țărilor NATO vor aduce dacă va fi nevoie să vă sprijine”, a explicat Macrander.
În funcție de numărul de sisteme comandate, asamblarea acestora s-a putea realiza chiar în țara noastră, însă producția unor componente esențiale se va face în continuare la fabrica GDELS din Kaiserslautern, Germania. Ca urmare a complexității ridicate, ritmul de producție al acestor sisteme este de doar 22-24 de unități pe an, a explicat reprezentantul companiei.
La rândul său, Rolf Wenning, director de marketing pentru sisteme de poduri, a indicat că GDELS a deschis în Coreea de Sud o linie separată de producție platforme M3, întrucât țara est-asiatică a comandat un număr de 110 unități.
Platformele M3 și pontoanele IRB – Improved Ribbon Bridge sunt utilizate de o serie de țări din întreaga lume, în primul rând de către Statele Unite, dar și de alte țări NATO, precum Germania, Suedia, Marea Britanie, Olanda. De asemenea, Spania și Cehia s-au arătat interesate de aceste sisteme.
În următoarele săptămâni, pontoanele IRB urmează să fie folosite de armata olandeză în cursul exercițiului Saber Guardian ce se desfășoară în România, ocazie ce va permite militarilor români să observe modul de utilizare al acestui sistem.
Pe lângă cele două echipamente menționate anterior, Wenning a prezentat și sistemul Cobra, un pod mobil de asalt montat pe șasiul transportorului Piranha V sau al mașinii de luptă ASCOD, care permite instalarea unui pod în doar 2-5 minute. Armata română dispune în acest moment doar de vechile PMA-50, poduri de asalt dezvoltate pe șasiul tancului T-55.