Deceniul aviatorilor români / Deputatul Ovidiu Raețchi, editorial pentru Umbrela Strategică
Evenimentul sărbătorit de 20 iulie, ”Ziua Aviației” ne oferă oportunitatea de a arunca o privire (optimistă!) spre viitorul piloților noștri, spune, într-un editorial pentru Umbrela Strategică, deputatul PNL Ovidiu Raețchi, vicepreședinte al Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională a Camerei Deputaților.
”Evenimentul sărbătorit de 20 iulie, ”Ziua Aviației” ne oferă oportunitatea de a arunca o privire (optimistă!) spre viitorul piloților noștri
Comportamentul agresiv al Rusiei pe flancul estic al NATO a devenit deja o constată, iar asta înseamnă – acum mai mult ca niciodată – că România trebuie să își asume un rol solid și proactiv în cadrul Alianței. Este limpede că Marea Neagră s-a transformat într-un centru al hărții geostrategice NATO-Rusia, România fiind un pivot și un pilon al strategiei de descurajare regională a Alianței, așa cum argumentează și cel mai recent studiu CEPA.
În acest context, veritabilul proiect de țară care este modernizarea bazei de la Mihail Kogălniceanu are potențialul de a deveni cel mai important punct de frontieră și de presiune pentru Alianța Nord-Atlantică, alături de zonele de falie din zona baltică și Polonia.
Această nouă paradigmă sporește semnificativ relevanța noastră în afacerile de securitate regionale, dar, în același timp, impune României să își consolideze capabilitățile militare – în special prin întărirea Forțelor Aeriene Române (procesul de modernizare a Forțelor Navale, și el important, e mai întârziat și mai anevoios). Inițiativa MApN de a transforma Departamentului pentru Armamente al MapN în Direcție Generală va avea, cu siguranță, un aport important în accelerarea achizițiilor militare pentru formarea celei de-a doua escadrile de F-16.
Strategia noastră din ultimul deceniu, centrată pe dezvoltarea progresivă a infrastructurii, aparaturii și pe formarea piloților și mecanicilor pentru asigurarea exploatării optime a F-urilor, va constitui baza acestui proces de grăbire a achizițiilor militare și va facilita tranziția inevitabilă, pe termen mediu, spre F-35.
Dacă privim din perspectiva anului 2030, majoritatea condițiilor de dezvoltare a aviației române sunt întrunite.
O bază aeriană puternică și ultramodernă la Kogălniceanu și două escadrile rodate de F-16 reprezintă o primă bornă.
O achiziție consistentă de F-35 în următoarea etapă de înnoire va transforma România în cel mai puternic și loial pilon de pe flancul estic al NATO – și aceasta ar trebui să fie prioritatea noastră în următorii 10 ani.
Faptul că SUA are deschiderea de a efectua un transfer de tehnologie F-35 către România constituie un semnal strategic puternic. Dovedește nu numai importanța strategică a României, ci reprezintă și un simbol al angajamentului S.U.A. și a respectului pe care acestea îl poartă aviatorilor noștri.
În plus, planurile Armatei Române pentru extinderea și modernizarea Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii, împreună cu inițiativa aliaților americani de a investi 130 de milioane de dolari în aceeași unitate, vor asigura Forțelor Aeriene Române o platformă suplimentară de dezvoltare a capabilităților de operare.
Cele 18 obiective setate de armată vor crea „noi infrastructuri și construcții – care să permită funcționarea în condiții optime a zonei operaționale noi, precum și integrarea și dezvoltarea celor existente la Baza Aeriană 71 Câmpia Turzii, pentru forțele aeriene naționale și partenerii strategici”.
Tot aici trebuie amintit că Parlamentul a aprobat deja un program de achiziție de drone militare, România urmând să dețină în anii următori și o flotila UAV.
Mai mult, anul acesta a adus vești bune și pentru industria de apărare. Avioane Craiova vor moderniza 10 aeronave IAR-99 Standard în configurația IAR-99 SM, transformându-le în avioane școală și de antrenament pentru piloții care vor zbura pe F-16.
În plus, prin memorandumul încheiat între compania israeliană Elbit, Uzina de Avioane din Craiova și Romaero, dronele folosite în teatrele de operații sau pentru supravegherea zonelor de risc vor putea fi fabricate tot la Craiova.
Având în vedere toate aceste progrese, cred că aviatorii noștri se pregătesc să devină, în următorul deceniu, reprezentanți esențiali ai României în cadrul NATO. O poziție pe care o merită cu prisosință”.