ApărareȘtiri

Competiția pentru 1.000 de blindate ușoare ale armatei române: Ce vehicule va selecta MApN-ul?

Vehicule blindate JLTV (FOTO: Oskosh Defense)

Guvernul a adoptat recent o Hotărâre prin care a lansat oficial programul de înzestrare Autovehicule tactice blindate de tip uşor (ATBTU), cu o valoare totală estimată la aproximativ 4,58 miliarde de lei (fără TVA).

Licitația pentru selecția viitorului vehicul tactic ușor ale Armatei Române alimentează o competiție aprinsă între cei mai importanți producători de blindate din lume. Printre firmele care și-au manifestat anterior interesul pentru program se numără americanii de la Oshkosh Defence, francezii de la Arquus, dar și turcii de la Nurol Makina.

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a explicat că procedura aprobată are scopul de a atribui un contract multianual prin care se preconizează că vor fi achiziționate 1.059 de autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU) – în varianta de bază și opt tipuri derivate – urmând ca fabricarea, asamblarea, integrarea, testarea și mentenanța ATBTU, pe durata ciclului de viață, trebuie să se realizeze la operatori economici din industria națională de apărare, care să fie în măsură să îndeplinească aceste activități și în situații de criză sau război, pentru armata României.

Hotărârea adoptată de Guvern în ședința din 14 decembrie include o serie de condiții pe care competitorii trebuie să le îndeplinească, inclusiv unele referitoare la capacitatea tehnică și profesională a ofertanților.

Principalii competitori:

  • Oshkosh Defence (Statele Unite)
Vehicul blindat JLTV-T la BSDA 22 (foto: Oshkosh Defense)

Americanii de la Oshkosh Defence, care au câștigat competiția pentru înlocuirea vehiculelor Humvee în SUA, propun României același blindat ușor – Joint Light Tactical Vehicle (JLTV).

Iar producătorul american are un atu în programul ATBTU; România a comandat deja 130 de blindate JLTV pentru forțele speciale, în baza unui contract cu o valoare estimată la 227,77 milioane lei, cu TVA (aproape 50 de milioane de dolari).

Primele JLTV-uri ar putea ajunge la forțele speciale române în 2023, în condițiile în care Oskosh Defense va finaliza fabricarea vehiculelor în SUA până la sfârșitul acestui an calendaristic, a declarat un reprezentant al companiei americane, într-un interviu pentru Umbrela Strategică, în marja expoziției BSDA 2022.

Oficialul de la Oskosh Defense a afirmat că, după semnarea unui Memorandum de înțelegere cu Romarm, în 2021, compania americană „a efectuat cercetări ample ale bazei industriale de aici și așteptăm cu nerăbdare să cooperăm în ceea ce privește producția, integrarea și asamblarea” vehiculelor pentru a îndeplini cerințele programului MApN de înzestrare cu blindate ușoare.

Oshkosh Defense a livrat până în acest moment peste 16.000 de vehicule din familia JLTV pentru armata SUA și aliații Washingtonului.

  • Arquus (Franța)
Vehicul blindat Sherpa Light APC la BSDA 22 (FOTO: Arquus)

Un alt producător care și-a manifestat intens interesul pentru competiția din România este Arquus, parte a grupului AB Volvo, care propune blindate ușoare Sherpa.

Umbrela Strategică a relatat în luna mai că francezii de la Arquus, sunt în discuții avansate cu Uzina Automecanică Moreni privind producția de blindate Sherpa Light Scout pe care firma din Hexagon le propune Armatei Române

Reprezentanții companiei franceze au explicat că ar putea produce în România între 100 și 300 de blindate Sherpa Light Scout pe an, însă ritmul producției va depinde de cerințele autorităților române. Primele aproximativ 200 de vehicule vor fi fabricate integral în Franța, urmând ca producția să fie mutată treptat în România.  Componentele principale vor continua să fie produse în Franța înainte de a fi asamblate în România. În cele din urmă, aproape întreg vehiculul ar putea fi produs local, cu excepția câtorva componente care vor continua să fie importate de la Arquus din Franța.

Până în acest moment au fost livrate peste 1.000 de vehicule Sherpa Light în toată lumea, inclusiv 300 în țări europene, în special armatei franceze.

  • Nurol Makina (Turcia)
Vehicul blindat ușor Yoruk NMS 4×4 (FOTO: Nurol Makina)

Turcii de la Nurol Makina au venit la expoziția Black Sea Defense & Aerospace din 2022 cu un vehicul NMS 4×4, propunerea producătorului turc pentru programul ATBTU.

Emre Akin, director pentru planificare strategică și dezvoltare de piață în cadrul Nurol Makina, a vorbit și despre un potențial parteneriat pe termen lung cu industria de apărare din România, “de la cooperarea pentru dezvoltarea de sisteme și subsisteme și chiar dezvoltarea unei linii complete de asamblare a vehiculelor de luptă în România”.

Turcii sunt deja prezenți într-o țară vecină României, în Ungaria, care a achiziționat blindate tactice Ejder Yalcin and Yoruk 4×4 (NMS 4×4), potrivit publicației Daily Sabah.

Ungaria va fi prima țară din UE și a șasea țară din afara Turciei care utilizează blindate tactice produse de Nurol Makina.

  • Alți potențiali competitori

Însă, cum programul ATBTU este încă într-o fază timpurie, lista competitorilor s-ar putea mări, cu nume ca General Dynamics (cu EAGLE), Thales (cu Hawkei) sau AM General (cu Humvee NXT 360).

Vehicul blindat Humvee NXT 360 (FOTO: Matt Cashore/AM General)
Vehicul blindat Eagle (GDELS)