China plănuiește să retragă anul acesta avioanele Chengdu J-7, versiunea autohtonă a MiG-21
Avioanele de vânătoare Chengdu J-7 ale aviației chineze vor fi retrase complet din serviciu activ în cursul acestui an, după aproape 60 de ani de la primul zbor al acestui model.
Procesul de scoatere din uz a avioanelor de luptă J-7 a început încă din anul 2018 și va fi finalizat anul acesta, urmând ca unele aparate să fie convertite în drone pentru a îndeplini noi funcții, potrivit mass-media de stat de la Beijing.
Între 1965 și 2013, China a fabricat peste 2.400 de aparate de Chengdu J-7/F-7, dezvoltate din MiG-21, un avion supersonic de generația a doua conceput de sovietici ca interceptor cu rază scurtă de acțiune. Versiunile ulterioare de MiG-21 și versiunile chinezești au primit și capacități sporite de atac la sol, însă mărimea redusă a aeronavei limitează substanțial cantitatea de muniție pe care o poate transporta.
Potrivit celor mai recente statistici, China este în acest moment cel mai mare utilizator de avioane MiG-21, având în dotare aproximativ 400 de exemplare de aparate din seria J-7/F-7, care sunt folosite în special pentru misiuni de antrenament. În ultimii ani, în condițiile în care sunt depășite din punct de vedere tehnologic, China se pare că utilizează avioane din seria J-7/F-7 pentru a testa apărarea antiaeriană a Taiwanului și chiar a convertit multe dintre aceste aeronave în drone.
Chengdu J-7 este primul avion chinezesc capabil să atingă viteza de Mach 2 (aproximativ 2.175 km/h) și a fost exportat în țări din Africa și Asia. inclusiv Nigeria, Iran, Pakistan și Coreea de Nord.
Ultimele exemplare de copii chinezești ale MiG-21 au fost livrate în urmă cu zece ani – F-7BGI către Bangladesh, în 2013.
Pe parcursul celor peste șase decenii de activitate, avioanele J-7 au fost implicate într-un număr mare de accidente aviatice, inclusiv unele fatale. Cel mai recent, în iunie 2022, un avion militar de tip Chengdu J-7 s-a prăbușit într-o zonă rezidențială din centrul Chinei, provocând victime la sol.
Totuși, în pofida modernizărilor, Chengdu J-7, la fel ca MiG-21, își arată vârsta și nu este considerat adecvat pentru luptele aeriene moderne contra unor aeronave de generațiile patru sau cinci. Însă, așa cum a menționat și profesorul Robert Farley de la Colegiul de Război al Armatei SUA, numeroase țări (în special din Africa subsahariană), nu au nevoie de ceva mai sofisticat și nici nu au suficiente resurse financiare să cumpere ceva mai avansat. Mai mult, ultimele exemplare de copii chinezești ale MiG-21 au fost livrate în urmă cu mai puțin de un deceniu (F-7BGI către Bangladesh, în 2013), astfel că unele aeronave de acest tip au resursă de zbor suficientă pentru câteva decenii.
MiG-21 și clona sa chinezească J-7 a devenit de departe cel mai longeviv avion de vânătoare din lume și este foarte posibil să ajungă primul avion de vânătoare care atinge vârsta de o sută de ani.
Și România a început procesul de retragere din serviciul de luptă a avioanelor MiG-21, urmând ca LanceR-urile să continue să zboare doar până pe 15 mai 2023, exclusiv pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și pentru menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați în scopul continuării utilizării acestui tip de aeronavă.
După această dată, avioanele vor fi scoase definitiv din serviciul activ al Forțelor Aeriene Române, după șapte decenii în dotarea aviației noastre.