Belgia vrea să cumpere alte 14 avioane F-35A și vinde 25 de aeronave de antrenament Alpha Jet
Belgia intenționează să cumpere încă 14 avioane multirol F-35A, pe lângă cele 34 de aparate deja comandate, ca urmare a dificultăților privind menținerea unui număr suficient de avioane F-16 în starea operațională. De asemenea, din cauza costurilor de întreținere ridicate, Forțele aeriene belgiene renunță la 25 de aeronave de antrenament Alpha Jet.
Chiar dacă majoritatea avioanelor Alpha Jet nu au ajuns încă la limită cu resursa de viață (10.000 de ore de zbor), costurile de întreținere pentru cele 25 de aparate au crescut mult în ultimii ani.
Avioanele Alpha Jet au fost folosite pentru a antrena sute de piloți belgieni timp de peste 40 de ani, transmite postul RTBF.
Într-un studiu publicat recent, Curtea de Conturi din Belgia a afirmat că a constatat că, „în ciuda evoluției nefavorabile a mediului de securitate global, nivelul ambiției componentei aeriene s-a redus treptat în ultimii ani”.
Potrivit jurnalistului Laurent Lagneau de la publicația Opex 360, decizia autorităților belgiene de a suplimenta numărul de avioane F-35 are legătură cu dificultățile privind menținerea unui număr suficient de avioane F-16 în stare operațională.
Numărul mediu de avioane F-16 în starea operațională scade treptat. Belgia are drept țintă ca 60% din flota de F-16 să fie în stare operațională, ce corespunde unui număr de 32 de aeronave operaționale dintr-o flotă totală de 54, însă, dacă declinul observat continuă, atunci va fi dificil să se îndeplinească acest obiectiv și cerinţele NATO, se afirmă în document.
„Nivelul de ambiție evoluează în funcție de bugetul disponibil și de numărul de aparate disponibile pentru componenta aeriană. Acest lucru duce la o scădere constantă a posibilităților de implicare a capacității de luptă aeriană, care contrastează cu nivelul de ambiție al NATO, care a crescut în ultimii ani”, notează în continuare Curtea de Conturi din Belgia.
Obiectivul Forțelor aeriene belgiene este, prin urmare, să aibă 32 de aeronave de luptă disponibile, însă, pentru a înlocui flota de avioane F-16, Bruxellesul a comandat 34 aparate F-35A de la Lockheed-Martin, pentru 3,8 miliarde de euro.
Potrivit cotidianului Le Soir, NATO solicită Belgiei să aibă în total 48 de avioane F-35A (dintre care trei în rezervă), ceea ce înseamnă că va fi nevoie de achiziția a încă 14 aparate.
Aceeași problemă s-a ivit și în cazul Olandei, care inițial a comandat 37 de aparate F-35A pentru a înlocui aproximativ 60 de avioane F-16. În octombrie 2019, Ministerul Apărării al Olandei a anunțat că va achiziționa 9 exemplare suplimentare, și există planuri de a cumpăra alte șase mai târziu, după ce NATO a estimat că Forțele aeriene olandeze ar trebui să desfășoare încă o escadrilă (sau cel puțin 15 aeronave) în contextul mediului de securitate în continuă schimbare.
Suplimentarea numărului de F-35 va avea un impact semnificativ asupra bugetului militar belgian, într-un moment în care forțele armate belgiene derulează o serie de programe de modernizare, cum ar fi programul CAMO (Capacitate Motorizată), ce prevede livrarea de vehicule blindate Griffon și Jaguar; sau achiziția de drone MQ-9B Sky Guardian și aeronave de transport Airbus A400M.
În acest context, generalul Marc Compernol, șefului apărării belgiene (chef de la défense – CHOD), a îndemnat Guvernul de la Bruxelles să sporească cheltuielile militare ale țării până la 1,28% din PIB, comparativ cu 1,04% în prezent. În caz contrar, a avertizat oficialul militar, „credibilitatea” forțelor belgiene față de partenerii lor din Uniunea Europeană și NATO ar fi „în mod grav pusă sub semnul întrebării”.