Airbus testează în România integrarea rachetelor Spike pe elicopterul ușor H145M, pe care grupul îl propune Armatei române
Airbus Helicopters efectuează teste pentru integrarea rachetelor antitanc Spike pe elicopterul multi-rol ușor H145M, pe care grupul îl propune Armatei române pentru misiunile de atac. În acest scop, compania a inițiat o serie de teste la poligonul Cincu din România, se arată într-un comunicat transmis redacției Umbrela Strategică.
H145M, care potrivit reprezentanților Airbus are un preț de trei ori mai mic decât cel al unui elicopter de atac specializat, dispune de sistemul HForce care integrează deja armament balistic – mitralieră 12,7 mm, tun de 20 mm sau rachete dirijate cu laser sau nedirijate, iar acum se lucrează la integrarea rachetei antitanc Spike de la producătorul israelian Rafael.
Ca prim pas, Airbus Helicopters a efectuat la mijlocul lunii ianuarie 2022 o serie de teste inițiale în cadrul unei faze de reducere a riscurilor pentru a evalua impactul asupra elicopterului în momentul tragerii. Următorul pas va fi integrarea completă a sistemului rachetei în sistemul HForce al elicopterului.
Umbrela Strategică a relatat încă de anul trecut că H145M completează, împreună cu H215M, oferta Airbus Helicopters, în parteneriat cu IAR, pentru Forțele Armate Române. Grupul european și-a exprimat dorința să producă la Ghimbav varianta militarizată a aparatului H215M, atât pentru Forțele Armate Române, cât și pentru clienți internaționali.
În luna martie 2021, Airbus Helicopters și IAR Brașov au semnat un acord de Cooperare Industrială în vederea personalizării elicopterului ușor H145M pentru misiuni de atac pentru Forțele Armate ale României. Fuzelajul elicopterului urmează să fie fabricat în Germania, iar în țara noastră urmează să fie modificat prin instalarea echipamentelor militare solicitate de partea română.
România a anunțat în urmă cu șase ani că dorește să achiziționeze elicoptere militare de transport și asalt și este curtată de Bell (care oferă aparate UH-1Y Venom și AH-1Z Viper); Airbus (cu H215M și H145M); Sikorsky (S-70 Black Hawk); și Leonardo (AW149 și AW139M).
În prezent, armata română se bazează pe 61 de elicoptere IAR-330 Puma (o parte modificate în varianta de atac SOCAT). Acestea au fost produse în perioada comunistă la IAR Brașov, după o licență achiziționată din Franța.
Airbus H145M este un aparat de zbor bimotor extrem de versatil, care poate fi transformat în doar o oră dintr-un elicopter de atac într-o aeronavă pentru evacuare medicală, transport tactic aerian, stingere a incendiilor, recunoașterea armată, sau chiar comandă și control. Aeronava poate transporta până la șase militari complet echipați. Având în vedere gama largă de misiuni pentru care este adaptat, H145M poate fi dotat cu o varietate de sisteme de misiune și armament, inclusiv un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului, dar și rachete antitanc aer-sol sau rachete aer-aer Mistral.
Aparatul a fost selectat de forțe armate din Ungaria (20), Germania (15), Serbia (9), Thailanda (5), Luxemburg (2). De asemenea, Armata SUA a comandat peste 400 de elicoptere ușoare Lakota UH-72, varianta militarizată a elicopterului EC145.
Propulsat de două motoare Safran Arriel 2E, H145M este echipat cu FADEC și suita de avionică digitală Helionix. Include un pilot automat în 4 axe de înaltă performanță, crescând siguranța și reducând volumul de lucru al pilotului. Amprenta sa acustică deosebit de scăzută face din H145M cel mai silențios elicopter din clasa sa.
HForce este un sistem de armament unic, exhaustiv și flexibil, conceput pentru a satisface cerințele forțelor de apărare care caută capabilități de misiuni de atac ușoare sau o completare a flotei lor existente de elicoptere de atac specializate. Este modular și incremental și poate fi montat pe orice versiune militară a gamei de elicoptere Airbus (H125M, H145M, H225M). HForce oferă o gamă largă de arme, identificare modernă și ușoară a țintei și un nivel ridicat de precizie de țintire, rezervat anterior pentru elicopterele de atac de ultimă generație.
Acest ultim upgrade al elicopterului H145M este prevăzut cu un nou tip de rotor, inovator, cu cinci pale, crescând sarcina utilă a elicopterului cu 150 kg. Simplitatea noului design al rotorului principal fără rulmenți ușurează operațiunile de întreținere, îmbunătățind și mai mult funcționalitatea de referință și fiabilitatea H145, crescând în același timp și confortul perioadei de transport atât pentru pasageri, cât și pentru echipaj.