ApărareȘtiri

F-35 continuă să sufere de pe urma bolilor copilăriei: Precizia tunului este „inacceptabilă” și are peste 800 de deficiențe software

Sursa: Lockheed Martin

F-35, cel mai scump sistem militar din istoria omenirii, continuă să se confrunte cu sute de probleme tehnice, de la erori de software, la un tun imprecis și vulnerabilități în planul cibersecurității, se arată în cel mai recent raport de evaluare al Departamentului Apărării de la Washington, potrivit agenției internaționale de știri Bloomberg News.

Evaluarea anuală realizată de biroul condus de Robert Behler, director pentru testare și evaluare operațională în cadrul Pentagonului, include o listă lungă de probleme tehnice – inclusiv 13 în categoria defecțiunilor care afectează siguranța sau capacitatea de luptă.

Numărul deficiențelor software depistate până în noiembrie se ridică la 873, conform raportului, citat de Bloomberg News. Revista Time notează că numărul diferențelor constatate a scăzut de la 917 în septembrie 2018, când avionul a intrat în faza de testarea intensă de luptă necesară înaintea inițierii producției de serie.

Toate cele trei variante F-35 sunt echipate cu un tun de 25 mm. Tunul versiunilor navalizate C și D este montat în exterior și are o precizie acceptabilă. Însă tunul folosit de modelul A este montat în fuzelajul avionului, iar Pentagonul „consideră că precizia este inacceptabilă” din cauza „unor erori de aliniere” a suportului armei. Mai mult, au fost detectate crăpături în suporturile tunului, astfel că Forțele aeriene au restricționat utilizarea armei.

În plus, biroul de testare al Pentagonului a notat că „vulnerabilitățile” privind cibersecuritatea, identificate în rapoartele anterioare, nu au fost soluționate. Raportul menționează, de asemenea, probleme cu fiabilitatea, disponibilitatea aeronavelor și sistemele de întreținere.

În ciuda testării incomplete și a defectelor nerezolvate, Congresul continuă să accelereze achizițiile de avioane F-35. Mai mult, noul aparat de generația a cincea continuă să atragă noi clienți internaționali, precum Polonia și Singapore. Japonia este cel mai mare client străin, urmată de Australia și Marea Britanie.

Până la sfârșitul lunii septembrie, peste 490 de avioane au fost deja livrate forțelor militare americane și vor trebui modificate post-producție.