Ce primește în compensare industria de apărare de pe urma shoppingului militar
Industria națională de apărare ar trebui să primească în compensare, după contractele de achiziții militare, transfer de tehnologie pentru producția sau asamblarea de produse și contracte de subcontractare și export, prin calificarea fabricilor ca furnizori autorizați ai companiilor internaționale de top. Cel puțin așa spun promisiunile oficiale guvernamentale.
Beneficiile vin (ar trebui să vină) în urma celor 44 de acorduri de compensare, care sunt derulate prin OCATS – Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială până în 2024.
Doar prin programul de înzestrare a Forțelor Navale române cu corvete multifuncționale (blocat în acest moment pe termen neprecizat) valoarea de compensare anticipată declarată este de 1,28 de miliarde de euro. Corvetele vor fi construite în România, într-un interval de șapte ani, prin transfer de tehnologie pentru construcție, dotare și mentenanță.
În urma contractului cu Iveco pentru achiziția de platforme de transport auto multifuncționale pe roți, industria locală primește contracte pentru subcontractarea de componente ale platformelor și transfer de tehnologie pentru viitoarea producție locală de componente. Bineînțeles, la standardele Iveco.
După achiziția de TBT 8×8 Piranha 5 și derivate, industria locală primește, de asemenea, contracte de subcontractare și transfer de tehnologie pentru producerea și asamblarea transportoarelor blindate în România, ceea ce va face această capacitate de producție de interes strategic pentru securitatea națională.
De asemenea este prevăzut un transfer de tehnologie pentru asamblarea, verificarea și testarea pistoalelor model PX4 din SKD (kituri de piese și subansamble).
Nu în ultimul rând de pe urma compensării pentru achiziția sistemelor de rachete antitanc portabile, industria locală de apărare a primit ”contracte de export, precum și transferul de tehnologie aferent, pentru a putea produce subansamble metalice pentru mari companii europene de profil”, dar și un transfer de tehnologie, care va fi însoțit de export pentru grenade fumigene.
La capitolul ”viitor” promisiunile guvernamentale arată că revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 (la Avioane Craiova) se va face și prin implicarea altor companii române şi străine.
Ceea ce, evident, va determina dezvoltarea pe orizontală a industriei naţionale.
Prezentul și viitorul sună bine în hârtii. Ca de obicei, realitatea nu merge chiar ”ca unsă”.