SIPRI: Valoarea vânzărilor globale de echipamente și servicii militare s-a ridicat la 420 de miliarde de dolari în 2018
Vânzările de arme și servicii militare realizate de cele mai mari 100 de firme din industria de apărare (exceptând companiile din China) s-au ridicat la 420 de miliarde de dolari în 2018. Această cifră reprezintă o creștere de 4,6% față de anul precedent, se arată într-un comunicat dat publicității luni de Institutul internațional pentru cercetare în domeniul păcii de la Stockholm (SIPRI).
Cele mai recente date din raportul SIPRI Arms Industry Database arată că vânzările de arme și servicii militare ale companiilor listate în Top 100 au crescut cu 47% față de 2002 (primul an pentru care sunt disponibile date comparabile). Raportul exclude companiile chineze ca urmare a penuriei de date necesare pentru a face o estimare fiabilă.
SUA și-au consolidat poziția dominantă în cadrul industriei militare globale
La fel ca în anii precedenți, companiile americane domină categoric clasamentul. Valoarea vânzărilor totale ale companiilor americane incluse în clasament fiind de 246 miliarde de dolari, adică nu mai puțin de 59% din vânzările totale realizate de firmele din Top 100. Aceasta reprezintă o creștere a ponderii de 7,2% față de 2017.
Pentru prima dată din 2002, primele cinci locuri ale clasamentului sunt ocupate exclusiv de companii cu sediul în Statele Unite: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon și General Dynamics. Aceste cinci companii au realizat împreună vânzări de 148 miliarde de dolari în 2018, adică 35% din totalul vânzărilor companiilor incluse în top 100.
„Companiile americane se pregătesc pentru noul program de modernizare a armamentului, care a fost anunțat în 2017 de președintele Trump”, spune Aude Fleurant, directorul proiectului SIPRI Arms and Military Expenditure Programme. „Companiile mari din SUA fuzionează pentru a putea produce noua generație de sisteme de arme și, prin urmare, să fie într-o poziție mai bună pentru a câștiga contracte din partea guvernului american”.
Lockheed Martin rămâne de departe cel mai mare producător de armament din lume, cu vânzări de 47,26 miliarde de dolari în 2018, adică 11 la sută din vânzările totale realizate de firmele din Top 100 SIPRI.
Industria militară rusă în scădere ușoară
Vânzările totale ale celor 10 companii ruse din industria militară incluse în clasamentul pe 2018 s-au ridicat la 36,2 miliarde dolari – o scădere ușoară de 0,4% față de 2017. Ponderea lor din vânzările totale realizate de firmele din Top 100 a scăzut de la 9,7 la sută în 2017 la 8,6 la sută în 2018.
Acest declin în ceea ce privește ponderea vânzărilor firmelor din industria militară rusă se explică prin creșterea substanțială a vânzărilor realizate de companiile americane și europene.
Cel mai mare producător militar din Rusia, Almaz-Antey, este singura companie rusă clasată în top 10 (pe poziția a 9-a). Vânzările companiei Almaz-Antey au crescut cu 18% în 2018, ajungând la 9,6 miliarde de dolari.
„Vânzările de arme realizate de Almaz-Antey, cel mai mare producător de armament din Rusia, au continuat să crească în 2018”, spune Alexandra Kuimova, cercetător implicat în proiectul SIPRI Arms and Military Expenditure Programme. „Această creștere s-a datorat nu numai cererii interne puternice, ci și creșterii continue a vânzărilor către alte țări, în particular a sistemului de
apărare antiaeriană S-400.”
Vanzari sporite pentru industria militară franceză, însă scăderi pentru companiile britanice și germane
Vânzările totale în domeniul militar ale celor 27 de companii europene din Top 100 au crescut marginal (cu 0,7%) în 2018, ajungând până la 102 miliarde de dolari.
Vânzările companiilor cu sediul în Marea Britanie au scăzut cu 4,8 la sută, până la 35,1 miliarde dolari, dar au rămas cele mai mari din Europa. Firma britanică BAE Systems (poziționată pe locul 6) este cel mai mare producător de armament din lume din afara SUA. Vânzările militare ale BAE Systems au scăzut cu 5,2 la sută în 2018, la 21,2 miliarde de dolari.
Industria militară franceză s-a clasat pe locul al doilea în ceea ce privește vânzările, cu o valoare de 23,2 miliarde de dolari. „Creșterea generală a vânzărilor de arme ale celor șase companii franceze din Top 100 SIPRI a fost în principal rezultatul unei creșteri de 30% a vânzărilor realizate de fabricantul de avioane de luptă Dassault Aviation”, a declarat Diego Lopes da Silva, cercetător implicat în proiectul SIPRI Arms and Military Expenditure Programme.
Cu vânzări combinate de 11,7 miliarde de dolari, două companii din industria militară cu sediul în Italia au fost incluse în Top 100 SIPRI pe 2018.
Pe de altă parte, vânzările combinate ale celor patru companii germane producătoare de arme incluse în clasament au scăzut cu 3,8 la sută, până la nivelul de 8,4 miliarde de dolari. „O creștere a livrărilor de vehicule militare de către Rheinmetall, cea mai mare companie de armament din Germania, a fost compensată de o scădere a vânzărilor constructorului naval ThyssenKrupp”, spune Pieter D. Wezeman, cercetător principal în proiectul SIPRI Arms and Military Expenditure Programme.
Pe lângă companiile din Regatul Unit, Franța, Italia și Germania, în Top 100 SIPRI pentru 2018 au mai intrat și companiile europene: Airbus Group (locul 7 și vânzări de 11,7 miliarde de dolari); MBDA (locul 23 și vânzări de 3,8 miliarde de dolari); Saab (Suedia), pe locul 30, cu vânzări de 3,2 miliarde de dolari; UkrOboronProm (Ucraina), pe locul 71, cu vânzări de 1,3 miliarde de dolari; PGZ (Polonia), pe locul 74, cu vânzări de 1,3 miliarde USD; Navantia (Spania), pe locul 76, cu vânzări de 1,2 miliarde de dolari; și RUAG (Elveția) s-a clasat pe locul 95, cu vânzări de 900 de milioane de dolari.
Optzeci dintre cele mai importante 100 de firme din industria de apărare, în 2018, au avut sediul în Statele Unite, Europa și Rusia. Din restul de 20, 6 aveau sediul în Japonia, câte 3 în Israel, India și Coreea de Sud, 2 în Turcia și câte una în Australia, Canada și Singapore.
În ceea ce privește China, SIPRI estimează că trei companii chineze s-ar fi clasate în primele 10 din Top 100 companii producătoare de arme și servicii militare: AVIC, NORINCO și CETC. Pe baza informațiilor disponibile și luând în considerare exporturile de arme și creșterea generală a cheltuielilor militare din China, cel puțin alte șapte companii de armament ar fi intrat în Top 100 dacă ar fi disponibile cifre de încredere privind vânzările de arme.