ApărareȘtiri

Black Hawk, la aproape 50 de ani de la primul zbor: 5.000 de aeronave în aproape 30 de țări

Elicopterul BlackHawk cu numarul 5.000. (FOTO: Lockheed Martin)

La aproape 50 de ani de la primul zbor, producătorul de elicoptere Sikorsky, parte a grupului Lockheed Martin, a livrat al 5.000-lea Black Hawk. Aparatul jubiliar este un UH-60M Black Hawk care a fost livrat Armatei SUA.

“Sikorsky, ca și companie, a fost consacrată de Black Hawk”, a declarat președintele Sikorsky, Paul Lemmo. “Black Hawk și variantele sale oferă rezultate atunci când fiabilitatea și performanța sunt nenegociabile. Aeronavele Black Hawk continuă să își demonstreze versatilitatea și disponibilitatea cu cele mai recente progrese tehnologice și cu investițiile continue ale SUA și ale lumii în aceste aeronave.”

„De mai bine de 40 de ani, Black Hawk ne-a asistat soldații în fiecare operațiune majoră pe care a executat-o Armata. Deși elicopterul a existat de mai mult timp decât sunt majoritatea soldaților pe care îi sprijină acum, armata plănuiește ca acesta să servească în prima linie încă 40 de ani și mai mult”, a declarat colonelul Calvin Lane, managerul de proiect al elicopterului utilitar pentru Biroul Executiv al Programului Aviație, la predarea celui mai recent elicopter.

Aproape 30 de țări din întreaga lume depind de platforma Black Hawk și de derivatele sale, inclusiv elicopterele pentru operațiuni maritime MH-60R/S, elicopterele multi-misiune MH-60T, elicopterele de salvare HH-60W și elicopterele de salvare S-70 Black Hawk, construite la nivel internațional pentru a include modelul de bază FIREHAWK, care și-au dovedit versatilitatea și capacitatea într-un spectru de seturi de misiuni dificile.

Elicopterele Black Hawk vor intra și în dotarea Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) din România, primele aparate urmând să fie livrate chiar în 2023.

La finalul anului 2021, compania poloneză PZL Mielec a primit o primă comandă pentru șase elicoptere Black Hawk S-70M, însă autoritățile române ar putea comanda alte șase aparate. Polonezii au fost declarați câștigătorii unei proceduri publice organizate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru achiziția de elicoptere multifuncționale medii/grele, propunând 12 elicoptere la un preț total de 272,8 milioane de euro. Prețul per aparat propus de PZL Mielec a fost de 22,77 milioane euro fără TVA pentru elicoptere navale și de 22,72 milioane euro fără TVA pentru aeronavele pentru misiuni pe uscat, acesta fiind cel mai mic preț oferit de cei trei competitori.

Totodată, modelul Black Hawk se numără și printre elicopterele propuse pentru echiparea Armatei Române. Țara noastră a anunțat, încă din urmă cu șase ani, că dorește să achiziționeze elicoptere militare de transport și asalt, și este curtată de Bell (care oferă aparate UH-1Y Venom și AH-1Z Viper); Airbus (cu H215M și H145M); Sikorsky (S-70 Black Hawk); și Leonardo (AW149 și AW139M).

Pe măsură ce viitoarele elicoptere pentru armatei SUA vor fi introduse în serviciu activ, Black Hawk va rămâne aeronava tactică de asalt aerian și utilitară fundamentală pentru armata SUA.

Black Hawk, dezvoltat în anii 1970, a participat cu succes la misiuni în războaiele din Afganistan, Somalia și Irak, însă în conflictele din viitor, elicopterele se vor confrunta cu sisteme sofisticate de apărare aeriană.

Pentru a adapta aeronava la conflictele viitorului, Sikorsky a lansat eforturi de modernizare care îmbunătățesc disponibilitatea și fiabilitatea Black Hawk prin reducerea costurilor directe de operare. În februarie 2022, Lockheed Martin a zburat cu primul său elicopter de testare a unui vehicul cu pilot opțional (OPV) Sikorsky UH-60A/S-70 Black Hawk în regim fără pilot, propulsat de tehnologia de autonomie MATRIX™ de la Sikorsky, în colaborare cu Agenția pentru Proiecte Avansate de Cercetare în Domeniul Apărării (DARPA). Zborurile ulterioare în cadrul Proiectului Convergență 2022 al armatei SUA au demonstrat viitoarele misiuni de utilitate pentru această platformă, care nu dă semne de renunțare la capacitatea sa preeminentă de transport mediu prin inovare și investiții continue.