Ucraina insistă ca Rusia să fie sancționată pentru folosirea minelor navale în Marea Neagră
Ucraina insistă ca Rusia să fie sancționată pentru utilizarea minelor marine în Marea Neagră, catalogând folosirea acestor arme drept „o nouă metodă de piraterie”, a transmis Ministerul de Externe de la Kiev, care a precizat că minele utilizate de forțele ruse au fost confiscate de la ucraineni în urma ocupării regiunii Crimeea în 2014.
MAE de la Kiev a subliniat că Moscova a intensificat activitățile ilegale ale forțelor sale navale în Marea Neagră, care contravin principiilor și normelor dreptului internațional maritim și umanitar, și urmărește să se sustragă de la responsabilitatea pentru crimele de război și piraterie.
„Pe lângă capturarea și distrugerea navelor civile, bombardarea teritoriului Ucrainei de pe mare, Rusia a inventat o nouă metodă de piraterie, anume utilizarea minelor marine ca muniție necontrolată în derivă. Astfel de mine în derivă au fost descoperite în largul coastelor Turciei și România în perioada 26-28 martie 2022”, a indicat ministerul, potrivit agenției de știri Ukrinform.
MAE de la Kiev a precizat că în urma unei anchete s-a stabilit că acele mine marine nu erau înregistrate în inventarul Forțele Navale ale Ucrainei la începutul anului 2022.
„Acele mine au fost confiscate de forțele armate ruse în 2014, în timpul invaziei militare și ocupării temporare a orașului ucrainean Sevastopol. Drept urmare, Rusia, folosind minele maritime confiscate din depozitele militare în 2014, provoacă și discreditează în mod deliberat Ucraina în fața partenerilor internaționali”, se arată în comunicat.
Responsabilitatea pentru utilizarea minelor aflate în derivă, precum și pentru consecințele imprevizibile ale utilizării acestor arme, revine exclusiv Federației Ruse, a subliniat Ministerul de Externe al Ucrainei.
În conformitate cu obligațiile sale internaționale, Ucraina a notificat Organizația Maritimă Internațională că Rusia utilizează mine în derivă în Marea Neagră.
Potrivit Kievului, Rusia a plasat mine pe rutele maritime de la Bosfor la Odesa, susținând că acestea sunt mine ucrainene.
Mine în derivă în războiul ruso-ucrainean: ce se ascunde în spatele acuzațiilor reciproce între Moscova și Kev?
Pe 18 martie, portul Novorossisiyk din Rusia a emis un mesaj NAVTEX (Navigational telex – un serviciu internațional care furnizează avertismente și prognoze navigaționale și meteorologice) în care afirmă că minele ancorate de forțele navale ucrainene în apropierea portului Odesa au rupt ancorele cu care erau legate din cauza vremii furtunoase. Portul Novorossisiyk a adăugat că aproximativ 420 de mine marine pluteau pe apă și a acuzat Ucraina că a încălcat prevederile Convenției de la Haga din 1907, informează portalul de specialitate Naval News.
Minele marine aflate în derivă în Marea Neagră au fost ulterior detectate, în special, de Turcia și România.
Fără îndoială, minele aflate în derivă reprezintă o amenințare serioasă pentru orice navă. Dar există câteva probleme neclare cu privire la anunțul NAVTEX al Rusiei și la minele aflate în derivă.
Deși pare rezonabil ca Ucraina să pună mine marine pentru a împiedica navele de război rusești să se apropie de principalele sale porturi, pare puțin probabil ca o astfel de măsură să poată fi luată, în condițiile în care flota rusă a Mării Negre a dominat nordul Mării Negre încă de la începutul războiului,
Amplasarea a sute de mine pe mare durează mult, deoarece este o activitate delicată, iar navele ucrainene nu pot pune mine în timp ce flota rusă monitorizează zona în permanență. Alte metode de amplasare a minelor sunt cu ajutorul avioanelor sau submarinelor, dar chiar și acestea sunt imposibile deoarece Ucraina nu dispune de aceste capacități. Poate că Ucraina a amplasat câteva linii de mine rapid și neglijent cu un remorcher sau o altă navă mică, dar amplasarea a 420 de mine pare aproape imposibilă.
De asemenea, este interesant că minele au ajuns în Bosfor de la Odesa într-un timp atât de scurt. Deși există un curent de la Dunăre la Bosfor, pare puțin probabil ca o mină în derivă ar fi putut parcurge 360 de mile marine în doar câteva zile. Detectarea minelor în apele strâmtorii Istanbul la doar o săptămână după notificarea NAVTEX a Rusiei ridică suspiciuni cu privire la această problemă. Chiar și într-un scenariu cu vânturi și curenți favorabili, o mină în derivă ar fi ajuns în aproximativ 20-25 de zile de la Odesa la Istanbul.
Privind harta generală a Mării Negre, o mină care a început să se deplaseze în derivă în largul Odesei și și-a rupt lanțul ar trebui să amenințe în continuare coastele românești și bulgare înainte de a ajunge la Istanbul.
Mai mult, faptul că mina scoasă din mare este curată și nu ruginită întărește opinia că această mină nu a fost mult timp în mare. Minele care zac mult timp în mare devin relativ ruginite și de ele rămân atașate o mulțime de alge etc.
Portalul Naval News se întreabă dacă, în acest caz, Rusia ar fi efectuat o operațiune de acest fel pentru a pune Ucraina într-o poziție dificilă pe scena internațională? La urma urmei, submarinele îmbunătățite din clasa Kilo ale Rusiei pot desfășura până la 24 de mine marine, iar în prezent există patru sau cinci submarine rusești în patrulare în Marea Neagră, în timp ce Ucraina nu are această capacitate.
Desigur, nu este ușor să răspunzi „da” sau „nu” la această întrebare, subliniază Naval News.