ApărareȘtiri

România, locul cincisprezece în NATO în privința numărului de avioane de luptă – World Air Forces 2021

FOTO: Forțele Aeriene Române

România se clasează pe locul 15 din 30 în cadrul NATO în ceea ce privește numărul de avioane de luptă operaționale, surclasând Ungaria și Bulgaria, dar mult în urma Poloniei sau Greciei, potrivit celei mai recente ediții a raportului World Air Forces, realizat de Flight International, una din cele mai prestigioase publicații din domeniul aerospațial.

World Air Forces 2021 – Flight International

România are 142 de avioane şi elicoptere militare operaționale, dintre care 31 avioane de luptă (unsprezece aeronave F-16A, trei F-16B și șaptesprezece MiG-21) și nouăsprezece aeronave de antrenament avansat și atac ușor IAR-99 Șoim, potrivit raportului. Țara noastră mai urmează să mai primească anul viitor ultimul dintre cele cinci avioane F-16 achiziționate la mâna a doua din Portugalia.

Țara noastră se clasează pe locul al patrulea în zona estică a NATO, după Turcia (293 avioane de luptă), Grecia (228) și Polonia (117), însă depășește state precum Bulgaria (22), Ungaria (14), Cehia (30), Slovacia (11).

Dintre ţările vecine României, doar Ucraina are o flotă aeriană militară mai numeroasă, având 81 de avioane de luptă, de peste două ori față de România. Aviația ucraineană are în dotare 24 avioane multirol MiG-29, 12 aparate de atac la sol Suhoi Su-24 și 13 Su-25, cât și 32 de aeronave multirol Su-27. În plus, Ucraina are la dispoziție și 34 de elicoptere de atac Mi-24.

La polul opus față de Ucraina, aviația militară a Ungariei se bazează pe doar 14 avioane de luptă Saab JAS 39 Gripen C/D, dar și opt elicoptere de atac Mi-24.

Flota aeriană a Serbiei cuprinde 26 de avioane de luptă (17 aeronave de atac la sol J-22 Orao și nouă aparate multirol MiG-29).

Avioanele Soko J-22 Orao sunt rezultatul unui colaborării între România şi Iugoslavia din anii 1970; varianta română purtând numele de IAR-93 Vultur.

Aviația militară bulgară are la dispoziție 22 de avioane de luptă (15 MiG-29, 7 Su-25), iar începând cu 2022 urmează să primească și cele opt avioane F-16 C/D Block 70 achiziționate din SUA. Mai mult, Bulgaria a semnalat că studiază posibilitatea cumpărării a încă opt avioane F-16.

În ceea ce privește Forțele Aeriene ale Moldovei, Flight International menționează că țara are un singur avion militar operațional, o aeronavă de transport An-26. Raportul mai menționează că forțele separatiste din Transnistria au în dotare două elicoptere (Mi-2 și M-8).

F-35A (USAF)

Evoluția aviației militare la nivel mondial în 2020

În ansamblu, inventarul global de aeronave militare s-a redus cu 327 de aparate în ultimele 12 luni, ridicându-se la 53.563 pe data de 30 septembrie.

America Latină este regiunea care a înregistrat cea mai mare scădere, de -3% în perioada analizată.

În Europa, numărul total de aeronave era de 8.485 la finalul lunii septembrie, cu 129 mai mic față de anul trecut; adică o reducere de 1,5%. Scăderea a fost determinată în principal de pensionarea a zeci de avioane de antrenament Dassault/Dornier Alpha Jet de către Belgia și Franța, care au retras din uz 24, respectiv 40 de avioane de acest fel.

De asemenea, Franța a redus numărul de elicoptere Aerospatiale SA341/342 din flota sa de la 165 la 112, iar numărul de aparate SA330 a fost redus de la 74 la doar 19.

Totodată, Germania și-a redus flota de elicoptere Bell UH-1D de la 101 la 62 de aparate și va înlocui elicopterele Sikorsky CH-53 cu Boeing CH-47F sau CH-53K din cauza problemelor bugetare. Cu toate acestea, Berlinul a semnat recent contractul pentru achiziția a alor 38 de avioane multirol Eurofighter și va înlocui elicopterele navale Westland Sea Lynx Mk88 cu 31 de aparate NH90 Sea Tiger.

În ultimele 12 luni, Grecia a primit 57 de elicoptere Bell OH-58, iar în luna octombrie, Atena a decis să achiziționeze 18 avioane multirol Dassault Rafale B/C din Franța.

O scădere s-a înregistrată și în regiunea Asia-Pacific, fiind retrase din uz 190 de aeronave, adică un declin de 1,3% față de anul trecut.

La nivelul Americii de Nord, numărul de aeronave militare operaționale a scăzut la 13.609, cu 42 mai puțin decât în raportul pe anul anterior. Acest lucru a fost determinat de faptul că Forțele Navale ale SUA și-au redus flota de avioane de antrenament Beechcraft T-34 de la 75 de aparate la doar 13, iar Corpul de Pușcași Marini din SUA au retras din uz elicopterele de atac Bell AH-1W.

Pe de altă parte, Forțele Aeriene ale SUA au comandat primele avioane multirol Boeing F-15, varianta EX , USAF intenționând să  achiziționeze până la 144 de avioane varianta F-15EX.

De asemenea, numărul de avioane F-35 primite de aviația americană a crescut substanțial anul acesta.

Numărul aeronavelor militare din Rusia și restul țărilor din Comunitatea Statelor Independente a crescut cu 13 avioane față de anul trecut, ajungând la un total de 5.029. Forțele Aeriene Rusești au primit primele două elicoptere de transport Mi-38, dar au retras din uz peste 80 de aeronave multirol Suhoi Su-27/30, în acest moment având la dispoziție 342 de aparate acest tip, plus aeronave de acest fel dedicate misiunilor de antrenament.

World Air Forces 2021 – Flight International

SUA se mențin pe primul loc, iar Franța este singura țară UE în Top 10 flote aviatice militare

Statele Unite rămân de departe liderul mondial în ceea ce privește numărul de avioane şi elicoptere militare operaționale, cu 13.232 de aparate, adică 25% din totalul mondial. SUA au mai multe aeronave decât următoarele cinci clasate la un loc. La mare distanță pe locul doi, cu 4.143 aeronave (8% din totalul mondial) se clasează Rusia, iar China este pe trei cu 3.260 de aparate.

Singura țară din Uniunea Europeană care a intrat în Top 10 flote militare este Franța, pe locul opt, cu 1.057 de avioane și elicoptere militare operaționale.

La capitolul avioane de luptă, SUA sunt și aici pe primul loc, cu 2.717 aparate, dar locul doi a revenit Chinei, cu 1.571, în timp ce Rusia are 1,531.

World Air Forces 2021 – Flight International